Kjære irriterende Lise Christensen!

Kjære rasende mor.

Ta deg ei bolle! Du skriver i din kronikk i BT.no i dag at du er mor, husmor og verdensvant. Fint for deg. Du har også høyere utdanning, bra jobb og er blitt mor. Hurra for deg, for en prestasjon!

Men du er en rasende mor.
Du skriver at du vil ha retten til å velge eller velge bort. Du vil ha retten til å være mor til barnet ditt med full lønn etter at ungen din er over 6,5 mnd og du er sur på staten som liksom har tatt dette fra deg. Ikke nok med det, du er også rasende på alle kvinner som liksom har gitt avkall på dette til far. For utifra teksten din så er jo faren den store stygge ulven.. og mennene de har ikke gjordt noe for å gjøre seg fortjent til noe som helst i følge deg.

Videre skriver du at damer er redusert til fødemaskiner. Og du er rasende på Kristin Halvorsen, fordi hun har “gått med på” å dele opp permisjonen. Du sier du er nedverdiget til å la deg bli avhengi av en livsledsager eller NAV fordi du mener det rette er å være hjemme med barnet ditt i 2 år. Minimum.

Så begynner du på det som virkelig irriterer meg.

Far skal leke mor. Kjære menneske, menn har følelser de og. Og når du skriver at mor blir “tvunget til gi fra seg barnet sitt på dagtid til far slik at han også skal få lov til å leke “mor” bitte litte grann” kjenner jeg at du irriterer meg på uante måter. Du skriver at “Nyere forskning viser at det utløser stress hos barnet ved skifte av omsorgsperson når barnet er seks måneder gammelt.” Men jeg ser ikke en eneste kildehenvisning. Og uavhengi av det, så er det noe alvorlig galt om far ikke har vært omsorgsperson i det heletatt de første 6, mnd. Hvis vi ikke involverer faren før det har gått 6 måneder så kan jeg jo forstå litt hva du mener, men om du i det hele tatt har latt faren være med i løpet av ungens første halve år så forstår jeg ikke hva du maser om. Med dine irriterende tanker om at “far skal leke mor” så må jo det gå andre veien også, da må du holde deg hjemme, og ikke gå ut å være daglig leder, for vi vil jo ikke at “mor skal leke far.”??

“Hvis det absolutt skal være en tvangspålagt fedrekvote, bør den legges etter at barnet er fylt 18 måneder. Barn under to år fortjener ro.”

Så jeg som far skal liksom ikke få tilbringe “alenetid” med barnet mitt før det er halvannet år? – Har du ramla og slått deg noe voldsomt?

Så kommer det beste avsnittet:

“Barnet valgte meg
Min plan var å gå ut i jobb tre måneder etter min datter ble født. Jeg er en kvinne av min tid, liker å jobbe, ønsker inntekt og er feminist. Så ble jeg mor. Hva skjer? En får et lite krapyl i armene, som suger deg til seg, forlanger hele deg mens livmor og kropp innhenter seg etter fødsel, hun vil ha pupp døgnet rundt, er tilfreds og rolig når mor er rundt, trøster, varmer og gir henne hudkontakt.
I løpet av relativ kort tid oppdager jeg at det å gå ut i jobb etter tre måneder er helt utenkelig. Hun har valgt meg som sin foretrukne omsorgsperson. Jeg tar ansvaret og mine morsinstinkter på alvor.”

Gav du i det heletatt “sæd-donoren” en sjanse til å få være omsorgsperson? Jeg tviler!

Du høres ut som et helt forferdelig menneske med de aller beste intensjoner. Du bor i verdens beste land med de aller beste ordninger rundt dette med permisjon og goder vi har, men likevel er du misfornøyd og klager og syter. Du skrev du har bodd i Statene, det er det New Jersy som har lengst permisjonsordning, der får du 6 uker betalt 66% av lønna. (CA: 6 weeks 55%, NJ 6 weeks 66%, WA 5 weeks $250/week; pregnancy treated as disability: HI 58%, NY 50%, RI formula.)

Måten du skriver om fedre og hvordan fedre burde ta ut permisjon får meg til å tro at du hater menn, og helst ikke vil at ungen din skal ha noen som helst form for kontakt med far. Og som far selv så merker jeg at det irriterer meg så mye at jeg nesten ikke får sagt det. Vær fornøyd med det du har, og prøv å gi partneren din litt cred så skal du se at det hjelper. Som du skriver selv: I dag tar kvinner ut 85 % av landets samlede barselpermisjon. Så det er ikke som om vi “tar fra dere alt”

Men jeg må få gratulere deg. Du er den som har klart å irritere meg mest i hele mitt voksne liv. Så sytete og klagete og helt grunnløst drit er det lenge siden jeg har lest.

 

Fakta:

Misandri

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi

Misandri betegner hat mot (eller forakt for) menn eller gutter. Ordet kommer av gresk misos (μῖσος, “hat”) og anēr (ἀνήρ, “mann”).[1] Det må ikke forveksles med begrepet misogyni, som betegner hat mot (eller forakt for) kvinner og piker. Et beslektet, men likevel ulikt begrep er misantropi, som betegner hat mot mennesker i sin alminnelighet.[1]

Misandri og feminisme

Judith Levine definerer misandri som et “kollektivt kulturelt problem” i stedet for en individuell nevrose. Misandri er ifølge henne en reaksjon mot menns hang til å undertrykke kvinner.[2] Andre forfattere ser en sammenheng mellom misandri og feminisme. Ifølge Alice Echols inneholder Valerie Solanas‘ traktat SCUM Manifest eksempler på misandri.[3] I et intervju med The Guardian i august 2001 uttalte Doris Lessing at menn var de “nye hemmelige ofrene” i kjønnskrigen. Hun kritiserte den “tankeløse og selvgode kulturen” som etter hennes mening hadde fått fritt spillerom i feminismen, og som kun handlet om å rakke ned på menn.[4] Den kanadiske feministen Wendy McElroy mener at enkelte feministiske miljøer har omdefinert feminisme til å handle om blindt hat mot menn, og at ekteskap i disse miljøene sidestilles med voldtekt og prostitusjon.[5] Svensk fjernsyn sendte i 2005 dokumentaren “Könskriget“, der Eva Lundgren tilskrives denne typen holdninger.[6]

Tags: , , , ,

25 Responses to “Kjære irriterende Lise Christensen!”

  1. Klissii November 8, 2011 at 10:38 pm #

    Jesus Kristus! Kvinne er jammen kvinne verst. Bare vent til om et par år når hun skriver og klager på at mannen ikke tar noe ansvar hjemme og ikke har noe nært forhold til barna.. Må si meg ganske oppdatert på forskningsfronten, og den studien har jeg aldri sett!

    • Finn Hjalmar Pedersen November 9, 2011 at 12:09 pm #

      Jeg leste det samme innlegget i BT og hadde akkurat samme reaksjon. Samfunnet trenger å styrke fars rolle, ikke minst for kommende generasjoner. At det er kvinner som bremser utviklingen for likestillingen i hjemmet er i beste fall tragisk.

  2. Monica Strand Korgerud November 9, 2011 at 9:47 am #

    Hei Hallgeir,
    Min arbeidsplass, senter for likestilling på universitetet i Agder, tar imot blogginnlegg. vi har ca. 400 faste mottakere av vårt nyhetsbrev, i tillegg til de som klikker på våre nettsider hver dag.

    Vi tar gjerne imot spesielt din blogg med tilsvar til Christensen om du skulle ønske det. Videre så inviterer jeg både deg og alle andre interesserte til vår årlige store likestillingskonferanse; Arbeidsliv og familieliv i balanse, som blir avhold på Rica Dyrparken hotel i Kr.sand den 17. og 18. november. For påmelding og mer info om konferansen: http://senterforlikestilling.org/konferanser/arbeidsliv-og-familieliv-i-balanse/

    - Mvh
    Monica Strand Korgerud
    Førstekonsulent Senter for likestilling.

    PS- det er helt ok å være uenig med den rådende likestillingspolitikken og retorikken og likevel komme på denne konferansen.

    • hallgeirg November 9, 2011 at 10:01 am #

      Hei, Monica.

      Jeg vil gjerne være med som et motsvar til det minsandristiske innlegget til Christensen.

      Hvorvidt jeg kommer på konferanse vet jeg ikke, må se litt hvordan det passer med jobb og familie, men det så ganske interessant ut.

    • Lei av bli lurt! May 4, 2013 at 4:01 pm #

      Hvorfor kaller dere hva dere bedriver som det missvisdende “likestilling” senter for dette, Departement med dette i navnet,,, Selv m det eneste de bedriver er å ivareta kvinneinteresser og kvinnestilling ,og har som formål å få innføre mer kvinnestilling gjerne som en særstilling eller rettighett,

      Det fakta at i alle lover, regler eller forvaltnings bestemmelser der kvinner blir gitt en særstilling, mer eller utvidet rettigheter, eller bedre betingeser, og enhver særstilling elle gittr lavere krav og dette er avledet av hennes kjønn som kvinne for bli gitt så dette logisk umulig å kunne være noe som er å skulle kunne være likestilling, er en umulighet å innføre noe av dette uten at det samtidig påfører menn en kjønnsdiskriminerng med dette… Umulig å inføre noe slike bestemelser da om ikke virkningen var å diskriminere det andre kjønner /som alltid er gutter og menn for å innføre særstilt kvinnestilling.. Likestilling er en umulighet som resulat av å innndøre kbinnelige særstilllinger, dette gir alltid en kjønnsdiskriminering som en betinget konsekvens, selv om dette ikke blir belyst eller engang sett på som å innføre kjønnsdiriminerig er hva dere egentlig påører og innfører i et og alt dere gjør. er

      SÅ I DET MINSTE SLUTT MED Å FORLEDE ANDRE MED FALSKHET MED BRUKEN AV ORDET LIKESTILLING I NAVNET DERES

      Det finnes lang feministisk tradisjon for dette i Norge, Er sikker på at 80% av norges befolkning forsatt tror at feminister har likestilling som deres virkle og idelogiske mål

      selv likestilingens formålsparagraf i utforming ikke kan gi likestillling som et mulig resultat, swr er en umulighet.

      Likestillingens formålsparagraf:

      § 1. (Lovens formål.)

      Denne lov skal fremme likestilling mellom kjønnene og tar særlig sikte på å bedre kvinnens stilling.

      Dersom et av kjønnenes stilling i samfunnet skal bedres spesielt utover likestilling er det ikke likestilling som er hva som er kravet, da den kun skal fremme kjønnene å være likestilt om likestillling var målet med dette

      formålsparagrafen er i seg selv kjønnsdiskriminerende., når man også vet at dette blir brukt av feminister hevdet å være ulovllig om noen er så frekke at de ønsker å heve menn på områder der diskriminert, så kommer det raskt påstand om likestillingsloven gir forbud mot detta, da loven bare gir anleding til å bedre kvinestilling ved bruk av gi særstilling og ikke lovlig å skulle bli gitt menn..Slike forslag som innebærer å sikre menn med samme metoder som kvinner er på områder de er funnet å være diskriminert bkur med søol påstanf fra feminster om ike lovlig også stoppet ved alle forsøk.

  3. Rachel F. Syrtveit November 9, 2011 at 1:21 pm #

    Takk!!!!

  4. Kun November 9, 2011 at 3:01 pm #

    Kun i norge vi faktisk har penger å kaste bort på et eget senter for likestilling. Bra flaut.

  5. Falsk innsender? November 9, 2011 at 5:57 pm #

    Kan det i det hele tatt stemme at det innlegget der er reelt? det virker jo helt bak mål, og fyrer opp nesten litt FOR godt i debatten!

    • hallgeirg November 9, 2011 at 6:35 pm #

      for min del er det litt irrelevant om innsenderen er seriøs. For kommentarene som kommer som støtter vedkommende er jo seriøse. Man skal uansett ikke la sannheten komme i veien for en god historie. Og jeg er dessverre redd for at hun uansett ikke er alene om de meningene sine, uavhengig om hun mente det eller ikke..

  6. L. Cecilie Wian November 10, 2011 at 7:25 am #

    En av de finfine tingene med å ha født barn selv, er at jeg nå har akkurat like mye streetcred som kvinner som Christensen. Og jeg er uenig med henne. Jeg er ikke 100% enig med måten du argumenterer på, men vi lar det ligge.

    Jeg er glad foreldre, -også pappaer blir sur og sint over å bli verbalt misshandlet og unnerkjent som verdifulle. Det hjelper ikke at andre damer er uenige alene. For de er kanskje det eneste christensen har rett i: menn må kjempe for hvordan permisjonen skal bli.

  7. Anne November 10, 2011 at 8:55 am #

    Jeg har også lest begge postene, og reagerte kraftig på hennes innlegg. Fedre utgjør en svært viktig del av barnets liv, og jeg tror nok og at hun vil fyke opp om noen år fordi far ikke tar nok ansvar osv.

  8. Klissi November 10, 2011 at 12:22 pm #

    Gleder meg til å se motsvaret ditt! Leste litt i kommentarfeltet, det styrket bare min tidligere mistanke om at Bergensere er Gale ;o)

    • hallgeirg November 10, 2011 at 12:30 pm #

      mener du at ho har svart meg? Hvor i så fall?

      • Klissii November 10, 2011 at 8:33 pm #

        Neineinei, jeg mente i kommentarfeltet nedenfor BT-artikkelen. Forresten festlig at vi har tenkt det samme.. lover at jeg ikke kopierte temaet ditt! La oss oppdra siddisjenter i alle andre regnbuens farger.. og som liker Orcs.

        • mette November 10, 2011 at 9:01 pm #

          Hun snakker piss – hun ønsker sikkert å amme til ungen sjøl kommer bort å napper i genser’n for en “godpupp”
          Jeg begynte å jobbe etter 6 mnd, for 16 år siden og det har ihvertfall ikke sønnen tatt skade av!
          Jeg trodde jeg ikke gadd å engasjere meg i problemet da det for meg er definitivt ikke en ting jeg kommer ut for igjen, men jeg fant sida di, kikket og du skriver så vanvittig godt!

  9. Vibeke November 10, 2011 at 6:14 pm #

    Må bare si TAKK for at du engasjerer deg! Jeg personlig HÅPER at fedre får flere fordeler og mulighet til å ta mer del i livet til barnet sitt enn det de får nå. jeg har nettop født barn, og jeg aner virkelig ikke hva jeg skulle gjort uten min kjære. hans støtte, og hvordan han er med lillemor er uerstattelig, og jeg føler at dersom han ikke hadde tatt del i livet hennes så hadde det vært et stort tomrom.

    det fryder meg å se at menn som deg også engasjerer seg og snakker ut

  10. Bettina November 10, 2011 at 11:35 pm #

    Takk!

    Kjenner at jeg skjems over å være kvinne når jeg leser slik pisspreik. Det er slikt idioti som ødelegger for oss andre.

    Her har vi en sønn på 7 mnd. der pappaen i hus jobber skiftarbeid med hver 3. uke fri og det er helt fantastisk for lillegutt og for oss som familie! Han er skikkelig pappagutt og det er godt å se at pappaen har et like godt forhold til han som jeg har.
    Jeg kan ikke forstå hvordan noen kan mene at en far ikke kan gi et barn det samme som en mor foruten morsmelk, eller på lik linje som en mor kan gi trøst, kos, kjærlighet, omsorg, rutiner, trygghet, stabilitet eller hva det måtte være av ‘foreldreoppgaver’.

    Frustrerende innlegg på BT som gjorde at blodet bruste og ørene røykte.

    • hallgeirg November 11, 2011 at 9:16 am #

      Tusen takk for flott tilbakemelding! :)

      • Mirihild November 11, 2011 at 10:55 am #

        Jeg er ikke helt fornøyd med hvordan du argumenterer og svarer denne moren. Måten du svarer henne på er respektløst. For å få et enda bedre resultat, burde du være mer saklig, dra fram gode argumenter, vise til eksempler. Istedenfor fokuserer du ALTFOR mye på at den moren tar helt feil, at hun er dum, og en kvinne som hater menn.
        Et temperamentfull tekst, kan av og til være bra, men her blir det for mye. Du kunne komme med din egen mening i slutten, men her skriker du jo i hele teksten din og sier hun er et teit kvinnemenneske.

        Jeg er selvsagt ikke enig i hva hun sier, fedre er veldig viktig i barnets oppdragelse. Jeg kan aldri tenke meg å få et barn uten en partners innspill. Barnet trenger begge forbilder. Det er bra at staten legger opp til at fedre kan få ta permisjon for å bli mere kjent med barnet sitt, dette er helt naturlig. Vi lever tross alt i det 21. århundre nå, hvor begge parter burde ha tid til å være med barna våre :)

        • hallgeirg November 11, 2011 at 11:05 am #

          Jeg er tildels enig i ditt resonement, og om jeg skulle skrevet det nå i dag, så tror jeg at innlegget mitt hadde blitt mer i den rettning du hinter til. Det hadde blitt et mer sakelig, men på langt nær å spennende/følelsesladet innlegg.Jeg håper at jeg som oftest er til dels gjennomtenkt og har sakelige og gode argumenter for mine påstander, men noen ganger er det også godt å stå på barrikadene og rope litt..! :)

          • KristineB November 12, 2011 at 1:38 am #

            Det som irriterer meg – som kvinne og mor og arbeidstaker – mest av alt med hele Irriterende Lise, er at hun virker så utakknemlig. Hvis permisjonsordningene i dette landet ikke passer for henne og hennes familie, er hun vel som alle andre velkommen til å velge den bort og ordne seg selv. Det er et frivillig tilbud; gratis penger staten gir folk ut av det blå. Norge stiller i en annen divisjon enn veldig, veldig, veldig mange andre land, og det blir så dumt å klage på det man blir tilbudt.. enten ordner man seg selv da, eller så takker man pent ja. Skjønner ikke at det skal være så vanskelig, jeg.

            “Vil du ha lønn i 34 (?) uker uten å jobbe et sekund for pengene?”.
            “Ja, og i tillegg skal jeg være dritsur og klage høylytt for at jeg ikke får ENDA mer! Jeg ville fått mer penger for å være på jobb, men nå har jeg fått baby så da vil jeg helst ikke jobbe akkurat nå..”.

            En såpass verdensvant og høyt utdannet kvinne som Lise Christensen burde vel skjønne hvor dumt hun fremstiller seg selv..?

  11. Jitte November 30, 2011 at 2:07 pm #

    Veldig bra innlegg i debatten. Jeg hadde ikke lest innlegget til Lise Christensen før jeg leste bloggen din, og tenkte at det kunne vel ikke være så ille… Men dama var jo verre enn jeg trodde mulig! Hadde det ikke vært for at du skrev alt jeg hadde kommet til å skrive så hadde jeg vel måttet knotte ned et særs irritert blogginnlegg selv, for makan til egosentrisk mannehatende kvinnemenneske har jeg vel ikke dumpet borti før. Som trebarnspappa er jeg rett og slett rasende på måten hun nedverdiger min stilling i familien.

  12. Kai R May 4, 2013 at 1:35 pm #

    Meget velfortjente spark med god forklaring gitt omhva som gjør henne usmakelig kortenkt av en grad som må grense mot å kunne evne å gi noe barn fullgod omsorg da hun tydelig ikke klarer forstå noe omkring at andre mennesker som her far til barnet også kan føle nor for eget batn, ha behov som henne om å ville være sammen med sitt barn osv,, Å mangle en slik elementær evne som å kunne ta den raltivt enkle slutning at andre mennesker kan også ha de samme ønsker som henne selv.. eller enda mer alviorlig at hun ser dette men har opphøyd seg selv til enste person som er av noen betydning nok og dermed fortjener hele kaka alene alltid.,,

    Det værste er at det finnes langt flere av disse egoistiske kvinnene med det samme både trang og vrangsyn og menneske egensaper eller mangler på disse og like svekede sjelsevnene som denne Lise Christensen. De alle velger bli mødre og der de så fornekter både barnets behov for sin far og nekter også faren all nærhet og kontakt. De finnes i så stort antall at man blir nesten redd på norske barns vegne og man må undres over at skulle kunne bli produsert et så høyt antall i i et lite land som Norge, Merkelig nok har de aller fleste av disse egosentrerte kvinnene med fedre forakt også den samme politisk idelogiske forankring i feminismen, som i norden i all hovedsak er en radikal feminisme hvor også den norske Statfeminismen hører til under og har sin idelogiske forankring.

    Det radikal feministiske syn på menn om ikke er så ligger det nært opp til et er hat av menn, i beste fall
    kun en feminist idelogisjk forankret forakt med et syn på menn som mindreverdig indvid Uten ha hennes
    egne gude gitte rettighter som kvinne og opphøyd menneske verdi .

    Misandri er en sental del på alle nivåer i radikal feminismen, Det sies at innad i feminismen så er man ofte uenige om både hva som er rett målsetning og hva som er feilene samfunnet,, men det at menn er de skyldige uansett er det alltid enighet om,,,,

  13. Pappaeksperimentet November 8, 2011 at 5:32 pm #

    Jeg kjenner jeg blir litt trist. Jeg har akkurat lest innlegget i BT, og jeg mistet faktisk litt piffen her jeg sitter, midt inne i pappapermisjonen min.

    Jeg trodde kanskje at jeg hadde gjort noe bra for min sønn. Siden jeg begynte i permisjon har han jo rullet rundt fra rygg til mage begge veier, løftet seg opp på knær, lært seg å krabbe rundt absolutt hele huset, klatre i trappen, stå og henge elegant i lekegrinden med én hånd rundt sprinklene og den andre viftende og argumenterende sammen med litt lett babling. Det minner om et italiensk budsjettmøte. Og alt dette før sju måneder. Jeg trodde alt dette var et greit tempo på utviklingen.

    Men jeg har altså tvert imot vært en klamp rundt utviklingsfoten. Han hadde vel løpt rundt med førsteklassematteboken nå, om jeg ikke hadde vært hjemme. Stakkars liten. Jeg bør vel kanskje snarest komme meg ut i jobb igjen, før jeg påfører min sønn alvorlige lidelser og medfølgende senskader. Det er jo ikke godt å vite omfanget av traumatiseringen jeg utsetter han for.

    I tillegg har jeg altså bidratt til å frarøve kvinner flere hundre tusener av kroner. Jeg får liste meg inn på soverommet til humørsprederen min i natt og lirke ut noen hundrelapper slik at jeg kan begynne nedbetalingen.

    Jeg vil jo ikke være en tjuvradd.

Trackbacks/Pingbacks

  1. The paternal quota | "Blog" by Elle - December 1, 2011

    [...] didn’t take long to pop up into one of the hottest debates in the local media and blogs. The happy dads on “pappapermisjon” got upset, feminists and columnists were scandalized [...]

Leave a Reply

Powered by sweetCaptcha